איזה שם נפוץ ביותר לאפיפיורים? במהלך 2000 שנות נצרות, בהם כיהנו 266 אפיפיורים, בחרו 23 מהם להקרא בשם: 'יוחנן'! לפיכך, שם זה עומד במקום הראשון בטבלת השמות הפופולריים לאפיפיורים (למען האמת: הספירה מסובכת כי אחד מ- "היוחננים" לא נחשב 'כָּשֵׁר', וזה קשור לָרִיבִים בְּתוֹךְ הַכְּנֵסִיָּה שֶׁהוֹלִידוּ אַפִּיפְיוֹרִים כְּפוּלִים במקביל, ולכן לא ניתן להכיר בחלקם... בנוסף, בגלל בִּלְבּוּלֵי ספירה, מעולם לא היה "יוחנן העשרים"...).
במקום השני ברשימת השמות הפופולריים, יש שני שמות מתחרים: גרגוריוס ו - בָּרוּךְ...כלומר בנדיקטוס. לשני השמות הללו היו 16 אפיפיורים שחשבו שאלו שמות ראויים במיוחד. ברור ששישה עשר אפיפיורים, ראו מופת בדמותו של הקדוש בנדיקטוס, הנזיר בן המאות חמישית ושישית. מעניין לדעת שעשרים ושניים מתוך כלל האפיפיורים בהיסטוריה, היו נזירים בנדיקטינים בעצמם! מסתבר, שזה המסדר שהוציא מקרבו הכי הרבה אפיפיורים! (אגב, אחריו בתור עומד המסדר הפרנציסקני, ואילו לישועים – רק אפיפיור אחד וזה האפיפיור הנוכחי).
את הבשורה הפעם אקדיש לנזיר בָּרוּךְ הצדיק – ובלועזית – סנקטוס בנדיקטוס.
ראשית כמה מילים על פירוש השם ועל השימוש במילה - 'בנדיקטוס'.'
בנדיקטוס' היא מילה המורכבת משתי מילים:
BENE = טוב + DICTUS = "נאמר".
למילה הראשונה יש תמיד הקשר חיובי כגון benevolent = 'רוצה טוב'.
במילה השנייה ניתן לזהות את הפועל DICO/DICERE שפירושו "לומר", כמו בפועל: to dictate ובמילה: dictionary.
החיבור בין שתי המילים מייצר גם את המילה Benediction = ברכה!
המילה בָּרוּךְ , פירושה שנאמר על אדם דבר טוב, דבר ברכה, ההופך את האדם ל- מבורך. הנה התרגום ללטינית של המשפט: בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם ה' (ואח"כ: בֵּרַכְנוּכֶם מִבֵּית ה') ממזמור תהילים קיח / 117:Benedictus qui venit in nomine Domini Benediximus vobis de domo Domini.
זו אותה הקריאה אשר שמע ישוע כאשר נכנס לירושלים ביום הראשון של השבוע האחרון לחייו (יום ראשון 'של הדקלים').
כמו כן ידועה תפילת "ברוך" / Benedictus היוצאת מפיו של זכריה אביו של המטביל, ואשר הפכה למזמור ליטורגי יום -יומי בכנסייה: "בָּרוּךְ אֲדֹנָי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר פָּקַד אֶת עַמּוֹ ..."
Benedictus Deus Israel quia visitavit et fecit redemptionem plebi suae
בסך הכל מופיעה המילה 'ברוך' 83 פעמים במקרא בצורת היחיד, ולמעלה מתריסר פעמים בספר.תהילים. לעיתים - ברוך הוא האדם, ולעיתים - ברוך הוא האלוהים כך למשל מסתיים מזמור קלה/ 134: בָּרוּךְ ה' מִצִּיּוֹן שֹׁכֵן יְרוּשָׁלִָם הַלְלוּ יָהּובלטינית:
Benedictus Dominus ex Sion qui habitat in Hierusalem alleluia
מבטיחה פרס למי שימצא את המשפט הנ"ל ברצפתה של כנסייה מפורסמת...
למורי הדרך שביננו, מומלץ לספר או להקריא לצליינים את הברכה הנאמרת לפני כל קריאה מספר התורה בבית הכנסת, ברכה בה מוזכרת המילה ... שבע פעמים!:בָּרְכוּ אֶת ה' הַמְבֹרָךְ | בָּרוּךְ ה' הַמְבֹרָךְ לְעוֹלָם וָעֶד | בָּרוּךְ ה' הַמְבֹרָךְ לְעוֹלָם וָעֶד | בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּחַר־בָּנוּ מִכָּל־הָעַמִּים, וְנָתַן־לָנוּ אֶת־תּוֹרָתוֹ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', נוֹתֵן הַתּוֹרָה | בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר נָתַן־לָנוּ אֶת תּוֹרָתוֹ תּוֹרַת־אֱמֶת וְחַיֵּי עוֹלָם נָטַע בְּתוֹכֵנוּ | בָּרוּךְ אַתָּה ה', נוֹתֵן הַתּוֹרָה.
הגיוני, אם כן, לתרגם את השם הפרטי – בָּרוּךְ, לצורה 'בנדיקטוס'. כך נהג אותו כהן דת קתולי בשנות החמישים אשר ישב לתרגם לעברית את התקנון שכתב בנדיקטוס. אלא שכותבי המקרא בלועזית דווקא בחרו להשאיר את השם הפרטי המקראי "בָּרוּךְ ", ללא תרגום... וכך נכתב בלטינית על ברוך בן נריה: Baruch filius Neriae
הנזיר הקדוש בנדיקטוס, 480 – 547 :
על בנדיקטוס אנו יודעים ממקור חשוב ומוקדם אשר נכתב ע"י גרגוריוס הראשון (540 – 604). גרגוריוס היה נזיר, תאולוג ולבסוף אפיפיור, אשר כתב בספרו "הדיאלוגים", על חיי קדושים, ובעיקר על חייו של בנדיקטוס. אמת היא, שאם כתב בשנת 594, אזי היו חייו של בנדיקטוס כבר אפופים תהילה ומיתולוגיה. אך יש גם לא מעט תאורים קשים ולא מחמיאים, של סיפורי מרד נזירים כנגדו, כך שייתכן שחלק מסיפוריו עברו מדור לדור באופן מהימן.
הוא נולד בנורסיה אשר בחבל אומבריה באיטליה (ולפיכך ידוע בכינויו 'בנדיקטוס מנורסיה'), ובחר לעזוב חיי שפע וכבוד. הוא זכה לחינוך טוב, אך בבואו לעיר רומא, ראה שחיתות וזילות של חיי העולם הזה. הוא בז לחיים אלה, ובהדרכתו של נזיר בשם רומנוס, מסר את רכושו ועבר להתגורר במערה במקום בשם סוביאקו. כיום המערה היא חלק מקומפלקס נזירי רב רושם, עם ציורי קירות ותקרות מרהיבים, המושך צליינים ותיירים.