top of page

הבלוג של יסכה הרני

חיפוש

הזמנה: תפילה - יחד - נחמה - תקווה

עודכן: 24 ביוני 2020

חברתי מרי פרנסוואז, נזירה ממנזר בעיר גדולה, כתבה לי: "נדמה לי שבימים אלה משפחות רבות הפכו למנזרים בעל כורחם. אולי זו הזדמנות להִתְנַסּוּת אשר מזמן הייתה ראויה להיות. הִתְנַסּוּת של התמודדות מאידך, ושל הישגים אנושיים מגיסא."

דתיים, חילוניים וחווית התפילה


לעיתים קרובות אני חשה שבמפגשים בין דתיים לחילוניים יש הבנה עמוקה ושיתוף ערכים במה שנוגע למושגים 'יחד', 'נחמה', 'תקווה'. לעיתים אני מרגישה שנפערת תהום סביב המושג 'אלוהים'. דווקא למושג 'תפילה' יש פריווילגיה מיוחדת... המושג אינו יוצר בהכרח תהום בין חילוניים לדתיים, אבל גם איננו מובן מאליו, ומשמעותו אינה אחידה וודאית.

בימים אלה, מלבד סוגיית ההישרדות הפיסית, יש לנו מבחן נוסף, שהוא ההישרדות הנפשית. אם זה ניסוח מבהיל וקיצוני מדי – אז אנסח אחרת: אנו מוצאים עצמנו תוהים על דברים שהיו בעבר ברורים מאליהם או סתמיים. כעת, שאלות צפות, בין אם אנו טיפוסים קונטמפלטיביים (נוטים להגות) ובין אם לאו..

בזמנו לקחתי קורס אקדמי באוניברסיטה על תפילה... זה נשמע כמו סתירה: מה יש ללמוד אקדמית על חוויה שהיא כל כך פנימית, הגותית, אינטימית?... קראנו מאמרים של פרופ' עזרא פליישר לצד מאמרים של אנתרופולוגים על חשיבותה של תפילה לאדם ולקהילה אנושית...

רק לרגע אחד בכיתת הלימוד, הבליח פתאום המימד האחר, האישי, שמעל קוגניציה – כאשר ניתח המרצה טיעון מסויים

"שאין הבדל בין תפילה של וירטואוזיות פיוטית או של היגדים מנוסחים לתפארה - לבין קריאה של הברות חסרות פשר ואפשר גם 'רשימת מכולת'...!"

הטיעון באותו מאמר היה לגבי החוויה האנושית המבקשת להפליג.

לאן להפליג?

אני בוחרת הפעם בתפילה כדי להפליג למחוזות של 'יחד', 'נחמה' ו'תקווה'. בתוך הבדידות הכפויה עלינו, מתחשק לי להיות ב'יחד' שכזה (ולא ביחד הפייסבוקי). מתחשק לי לחוש את עוצמות הנחמה והתקווה בהזדמנות ייחודית זאת, בה מביעים ביחד את אשר אנו מייחלים לו.

בין אם אדם הוא דתי או חילוני, ובין אם תפילה מופנית לבורא עולם או לעולם עצמו, נדמה לי שכוחה של התפילה שאני מזמינה אתכם אליה, היא באחדות האנושית. זאת שמעבר לדת ספיציפית, שפה או תרבות.

אני רוצה להזמין את מי שרוצה, להצטרף מחר לתפילה מיוחדת, מאחדת, (ללא חשש הידבקות כמובן – כי זה דרך המחשב הביתי).

אני ארגיש את היחד, ואחוש נחמה ותקווה. והפעם – בתפילה שלא תתקיים במבנה אחד, לא תהיה תלויה בשייכות דתית, ולא תהיה בלעדית ומנותקת מרצונותיו של הזולת.

להצטרפות מלא פרטים בלינק הזה ותקבלו קישור למפגש

* הפעם זה יהיה באנגלית – כי אנו רוצים שרבים בעולם יצטרפו גם – ובפעם הבאה זה יהיה בשפות המדוברות כאן בארץ.

את התפילה המשותפת מוביל מכון אליהו לשיח בין- דתי ולפניכם פרטי האירוע וההזמנה באנגלית:

Join religious leaders across the world, Jewish, Christian, Muslim and Hindu, for an hour of teaching, prayer and online encounter. The session will take place on Thursday, March 26th, at 11 am EST, 3 pm London time, 4 pm Europe time, 5 pm Israel time, 8.30 pm India time. We plan to take this initiative forward and to host ongoing similar activities, as long as the crisis endures. To this end, we will ask for your feedback, following this session, so that we can improve from session to session. With prayers for health, security and peace, The Elijah Interfaith Institute Additional Partners of Praying Together in Jerusalem: Tantur Ecumenical Institute, Jerusalem Peacemakers, Interfaith Encounter Association

 

קינוח:

אומרים שלא לערב "שמחה בשמחה" אבל אולי כן מותר לערב "תפילה בתפילה"...

ולכן אני שולחת קישור לראיון שערכה עמי טלי ליפקין-שחק לאחרונה.

אני מבטאת את גישתי לארבעת המושגים הללו: יחד – נחמה – תקווה – תפילה, במסגרת השיחה. אני מצדיעה למראיינת האינטליגנטית, הרגישה, גם בקורתית וגם מאד אנושית.


1,016 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page