top of page

הבלוג של יסכה הרני

חיפוש

ורטיגו

עודכן: 7 ביוני 2022

מאז פטירתו בתל אביב - יפו (ב-21 לאוקטובר, ט"ו חשון) , של היהודי והנוצרי, הישראלי והפולני, האיש והכומר, יעקב צבי הרש גרינר / האב גרגור - לא פסק הרחש בעתונים ובאמצעי תקשורת שונים. מ"הארץ" ועד ל"מקור ראשון", ואפילו באתר החרדי "חדרי חרדים". ואתמול בווי-נט כתבה גדולה. החזית היהודית - נוצרית טושטשה לרגע, בדמותו ובטרגדיה שלו.

איש שנראה מינורי עם סיפור סופר מג'ורי. לבקשתו הוטסה גופתו מארץ ישראל למולדתו פולין. היום שלחו אלי חברים פולנים הקישור למיסת האשכבה של "הכומר היהודי" בקתדרלה בלובלין. קישור למיסה בפולין: https://youtube.com/watch?v=00JauLiuHyc&feature=share



לקול עוגב ובנוכחות מאות לובשי מדים - כנסתייים וממלכתיים- חיכתה גופתו של היהודי לסיום המיסה ולסיום המסע. בארון הצנוע שהוטס משדה התעופה בן גוריון חיכה צבי הרש לצאת לקבורה לצד אמו ואחיותיו שנרצחו לפני הרבה הרבה שנים. מסתבר שחיכה לאיחוד זה הרבה שנים. מאז שרכש ובנה את הקבר שלו לידן. אין לחזור על כל מה שנכתב על סיפור חייו. תמצאו עשרות כתבות ברשת . הנה למשל https://www.ynet.co.il/judaism/article/b1vcbepiy... אני רוצה לספר על הורטיגו שהיה לי כאשר הסתיימה המיסה בכנסייה ביפו ויצאנו החוצה. בתוך הכנסייה היה הארון בכיוון של מזרח מערב. האם הראש היה מונח לכיוון ירושלים או לכיוון רומא? המזבח והמתפללים פנו למערב, לכיוון רומא (זה המיוחד בכנסייה של יפו המוקדש לפטרוס היהודי שפנה לרומא...).



זה אותו הכיוון שאליו הפנה את פניו שורד השואה הצעיר, הנער יעקב צבי הרש, כאשר החליט להפוך לנוצרי. והפך לכהן דת, עם השם האב גרגור פבלובסקי. אבל אז פנה לירושלים, ובחר לגור עם עמו בארצו. כיהודי וככהן דת בכנסייה של יפו, כלומר כנוצרי.


 

כשיצא הארון מהכנסייה לאחר מיסת האשכבה ביפו והונח לטובת המשפחה היהודית הדתית שחיכתה בחוץ - אמר אחיינו את הקדיש. זו הייתה שעת ערבית, ולאחר הקדיש פנו הנוכחים היהודים והתפללו לכיוון ירושלים. הארון היה במרכז הכיכר: מצד אחד הכנסייה הפונה מערבה, מצד שני הנוכחים המתפללים מזרחה. לא ידעתי היכן היה מונח הראש שלו, כי הארון היה סגור. האם פנה יעקב צבי הירש/האב גרגור לירושלים או לרומא? היה לי ורטיגו.



ואם לא די במה שעברתי ביפו - כעת בצפייה בדקה 2:03:50 של המיסה... החזן שמחה קלר שר את שיר המעלות! ושימו לבכם: בין המזבח והארון - התמונה של ניצול השואה והאות שקיבל מראש ממשלת פולין לאחר מותו -

עיטור מהעיטורים הגבוהים ביותר של מדינת פולין : Commander's Cross of Polonia Restituta


588 צפיות4 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page