top of page

הבלוג של יסכה הרני

חיפוש

"כִּי אם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הזאת" - הזמנה לפורים ולקריאת מגילה בצוותא עם "עַמֵּי הָארֶץ"



כִּי אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת

רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר וְאַתְּ וּבֵית אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ וּמִי יוֹדֵעַ אִם לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת. [אסתר ד, יד]


- כך אומר מרדכי בפרק ד' במגילת אסתר, ואני בוחרת להתייחס לחלק הראשון של דבריו (כִּי אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת) ולקחת אותם לתשומת ליבי - כאילו אני אסתר.


בימים אלה של מצוקה אמיתית ואובדן אמון בין אנשים ועַמֵּי הָאָרֶץ- אני יודעת שאין להחריש. מבחינתי קריאת מגילה ביחד, חילונים ודתיים, יהודים ושאינם יהודים היא אמירה.

מעבר למחאות ולזעקות, מעבר לפעילות פוליטית וכל שאר הדברים הכל כך חיוניים, אני מבקשת להמשיך ולהזמין להיות ביחד - בטוב וברע, בחג וביום - יום.

לא להתקפד ולהסתגר ("להשתבלל"). דווקא לקרוא ל- "רַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ" (שאינם מִתְיַהֲדִים ושלא נָפַל עליהם פַּחַד הַיְּהוּדִים...! בניגוד לכתוב בפרק ח של המגילה) - להיות האורחים שלנו.

שהרי בשולים של המציאות העכורה של ימינו - מי שחוטפים את נחת זרועם של הזעם והתסכול - הם אלה שמחוץ לארמון. "אנשי שוליים". לתת דוגמה? כמו הארמנים שחיים ונמצאים על נתיב הפורעים שעוברים במוצאי שבת וחגים ברחובות של הרובע הארמני.


דווקא בפורים זה אני מזמינה נוצרים ומוסלמים לשבת ביחד, ויש לי הזדמנות של חג. הרי ממילא אני אשב ואקרא מגילה. אז למה לא להפוך את המובן מאליו - להזדמנות? אז בהזדמנות הזאת אני מזמינה לקרוא ולדבר על מגילת אסתר: על יחסים של כוח ושוליים, על החלטות פוליטיות והחלטות של פעילות אישית ואנושית. על לא להחריש.

לדבר על המורכבות העלילתית של מגילת אסתר - מגילה שהרגיזה אותי רוב חיי! רק בשנים האחרונות אני יותר ויותר מוכנה לבוא אליה - ערוכה לשיחה ולא למלחמה.

לצד אחווה חברית, שיתוף מסורות, אזני המן והשתייה - נדבר. להיות ביחד עם כל בני האדם. דווקא עכשיו, דווקא עם העלילה המקראית ועלילות הפוליטיקה. מבחינתי האירוע יהיה הַרְפַּתְקָה בִּיבִּילִית - אקטואלית.


ביקשתי ממרכז סאקסום, מרכז מבקרים נוצרי (חדש יחסית) לארח את המפגש הזה - והם כדרכם נעתרו בהתלהבות.

אז אנא בואו לחגוג יחד, באחווה ובשיחה, לימוד והתחבטות. להתלבט (ואפשר גם למחות) באומץ, בשיח ובכבוד. בואו לערב עם נוצרים ומוסלמים (ואינשאללה גם דרוזים) - לקרוא את המגילה.

האירוע יכלול שלוש הרצאות (יסכה הרני, שלי אשכול וכהן דת קתולי) שעוסקות במגילה ודמותה של אסתר ביהדות ובנצרות + קריאת המגילה עם הרבה לאנה זילברמן . וכל זה בסמיכות מתאימה ליום האישה הבינלאומי שיחול השבוע.



 

ההזמנה והתכנית


הזמנה לחגוג, ללמוד ולקרוא את מגילת אסתר יחדיו -

יהודים מוסלמים ונוצרים (וכל המעוניינים!),

בחג פורים וביום האישה הבינלאומי.

מרכז המבקרים סאקסום

מארח ביום שני ה-6 במרץ

15:00 - 19:00


"מגילת אסתר ביהדות ובנצרות" - יסכה הרני


"ותלבש אסתר מלכות - מאחורי הקלעים בפרס" - שלי אשכולי


"יופי ורוחניות של נשים במגילת אסתר" - כֹּהֵן הַדָּת האב פְּיוֹטְר זלסקו


קריאת מגילת אסתר- הרבה הָרׇבָּה לָאנָה זילברמן - סולוביי


תאריך: 6.3.23 , יום שני, בין השעות 15:00-19:00.

שימו בוויז / Waze: מרכז המבקרים סאקסום באבו גוש.



עלות: 75 ש"ח. דמי הרשמה 25 שקלים (ללא החזר) בקישור זה: פורים בסאקסום ועוד 50 שקלים במקום.



להתראות

238 צפיות0 תגובות
bottom of page