top of page

הבלוג של יסכה הרני

חיפוש

"לָאַחִים וְהָאֲחָיוֹת הָעִבְרִיִּים בְּיִשְׂרָאֵל"! - מכתב פתוח, מהאפיפיור פרנציסקוס המביע הזדהות, חיבה וכאב, נשלח למרצה ישראלית, ולכלל היהודים בישראל.



 

לפני הכל:

אפתח בבשורה שישנם עוד מספר חדרים לסמינר שלי בפנינת הנוף הנדירה בכינרת: מלון הפִּילְגֶרְהַאוּס בְּטַבְּחָה, בחמישי-שישי-שבת, 15 - 17 בפברואר.

אני מזמינה להירשם - כל עוד אפשר, והדרך המהירה והקלה: לכתוב לי לווטסאפ 0523278713.




מרתק, יפה, שקט, ואפילו מרגש להיות בפנינת נוף זו, שאיננה מוכרת לרוב הציבור. 'כרי דשא' הישנה - שייכת כיום לאגודה הגרמנית הקתולית ומשמשת כמלון צליינים.




 

מכתב האפיפיור פרנציסקוס ל-"אחיו ולאחיותיו בישראל"


ב-8.1.2024 התקיים נאומו השנתי של האפיפיור לסגל הדיפלומטי המוצב בוותיקן. להזכירכם, ברומא מייצגים את ישראל שני שגרירים: האחד למדינה (לאיטליה) והשני -למדינת הוותיקן! השגריר הנוכחי לוותיקן, איש עתיר ניסיון ודובר את לשון האם של האפיפיור (ספרדית), הופיע לאירוע על פי הפרוטוקול- עם חליפת פראק. אבל בשונה מכל יתר השגרירים הוא ענד דיסקית וסרט צהוב, המיועדים להזכיר את החטופים המוחזקים בעזה.

כשהגיע תורו בטור לוחצי הידיים לאפיפיור, הסביר השגריר את פשר החפצים התלויים עליו. האפיפיור, בסגנונו הלא - פורמלי, הגיב מיד ואמר - "למה שלא תקפוץ פעם ונפטפט קצת"? השגריר לא החמיץ את ההזדמנות. פגישה נקבעה והתקיימה ב-3 בפברואר. במפגש של 25 דקות, דיבר השגריר על המצב ועל החטופים. שלוש מתנות קיבל האפיפיור משגרירנו: דיסקית, סרט צהוב וציור של אנגלמאייר: ידיים שנשלחות החוצה מתוך בור והכיתוב ״הם עדיין שם״.


שגריר ישראל לותיקן, רפאל שוץ, מעניק לאפיפיור את התמונה


 

האפיפיור מצדו, העביר לשגריר מתנה דרמטית לא פחות: מכתב תשובה מהאפיפיור, הממוען ליהודים בישראל ובו נזכרת באופן מיוחד מרצה באוניברסיטה העברית, ד"ר כרמה בן יוחנן.

מדוע דווקא לה? משום שד"ר בן יוחנן הייתה הכוח המניע לכתיבת מכתב לאפיפיור, עליו חתמו 400 חוקרים ופעילים מתחום היחסים בין יהודים לנוצרים. המכתב, שנשלח ב 12 בנובמבר 2023, קרא לאפיפיור להגיב על מצבם של יהודים בישראל בימים קשים אלה.

דווקא כעת, כאשר דעת הקהל העולמית הופכת עוינת, ועושה דמוניזציה לישראל וליהודים. דווקא מתוקף מעמדו האפיפיורי ומתוקף אחריותה של הכנסייה ליחסים הוגנים עם היהדות - ביקשה ד"ר בן יוחנן לקבל הצהרה כנסייתית ברורה של מחויבות לקשר בין הכנסייה הקתולית והעם היהודי, בין הכנסייה וישראל. לקבל מעט הזדהות.

המכתב ששלחה מישראל היה מלאכת מחשבת. זהירות ותחכום תאולוגי, ופנייה אמיצה שלא להישאר "על הגדר". להזכיר את החטופים מבלי "לעשות סימטריה" עם הצד השני:


An Open Letter to His Holiness-2
.pdf
הורידו את PDF • 124KB


עברו חודשיים, ותשובתו של האפיפיור הגיעה. גם היא תוצאה של מחשבה עמוקה ודיוק. הנה כמה קטעים מהמכתב בתרגום חופשי שלי. הרשיתי לעצמי להדגיש את האמירות החשובות, המרגשות והנוגעות במיוחד (בעיני).


"מִכְתָּב פָּתוּחַ לְאַחַי וְאַחְיוֹתַי הָעִבְרִיִּים":



"אני רוצה שתדעי שאת קרובה ללבי וללב הכנסייה. לאור ההודעות הרבות שנשלחו אלי על ידי חברים וארגונים יהודיים שונים מכל רחבי העולם ולאור מכתבך, שאני מעריך מאוד, אני חש את הרצון להבטיח לך את קרבתי וחיבתי. אני מחבק כל אחד מכם, ובמיוחד את אלה שחווים ייסורים, כאב, פחד ואפילו כעס. כל כך קשה לנסח מילים מול טרגדיה כמו זו שהתרחשה בחודשים האחרונים. יחד איתכם, אנו מתאבלים על ההרוגים, הפצועים, הפגועים, מתחננים לאלוהים האב שיתערב וישים קץ למלחמה ולשנאה, למחזוריות הבלתי פוסקת... בְּאֹפֶן מְיֻחָד אָנוּ מִתְפַּלְּלִים לְשׁוּבָם שֶׁל בְּנֵי הָעֲרֻבָּה, שְׂמֵחִים עַל אֵלֶּה שֶׁכְּבָר חָזְרוּ הַבַּיְתָה, וּמִתְפַּלְּלִים שֶׁכָּל הַשְּׁאָר יִצְטָרְפוּ אֲלֵיהֶם בִּמְהֵרָה."


"למרבה הצער, יש לציין שמלחמה זו יצרה גם עמדות מפלגות בדעת הקהל העולמית ועמדות מפלגות, שלעתים לבשו צורה של אנטישמיות ואנטי-יהדות. אני יכול רק לחזור על מה שקודמיי גם ציינו בבירור פעמים רבות: מערכת היחסים שקושרת אותנו אליכם היא מיוחדת וייחודית..."


"הדרך שהכנסייה הלכה עמכם, העם הקדום של הברית, דוחה כל צורה של אנטי-יהדות ואנטישמיות, ומגנה באופן חד משמעי גילויי שנאה כלפי יהודים ויהדות כחטא נגד אלוהים. יחד עמכם, אנחנו, הקתולים, מודאגים מאוד מהגידול הנורא בהתקפות נגד יהודים ברחבי העולם. קיווינו ש"לעולם לא עוד" יהיה ההיגד שנשמע על ידי הדורות החדשים, אך כעת אנו רואים שהדרך קדימה דורשת שיתוף פעולה הדוק יותר ויותר כדי למגר את התופעות הללו."


"...יחד, יהודים וקתולים, עלינו להתחייב לדרך זו של ידידות, סולידריות ושיתוף פעולה בחיפוש אחר דרכים לתיקון עולם, תוך עבודה משותפת בכל חלקי העולם, ובמיוחד בארץ הקודש, כדי להחזיר את היכולת לראות בפני כל אדם צלם אלוהים, בו נבראנו."

לפרסום ב"חדשות הוותיקן" לפרסום של המכתב המלא באנגלית בעיתון הוותיקני "זנית"


 

עניין אחרון:

קריאה להתנדבות בכרמי מנזר לטרון

(אולי משונה אבל מתאים לסל המעשים הטובים)


לפני שעות ספורות קיבלתי בווטסאפ בקשה מנזיר:

האם יש לך אפשרות להשיג עבורנו פועלים לגיזום הכרמים שלנו בלטרון? הבנתי שאני נחשבת לסוג של קבלנית כוח אדם לחקלאים מאז אוקטובר.

הבעייה במנזר היא אותה הבעיה שיש לכלל החקלאים הישראלים בארץ- אין מכניסים פועלים פלשתינאים לשטח ישראל. השטחים זקוקים לידיים עובדות, ואם לא - יגרם נזק ליבול: עכשיו או בעתיד. ללטרון יש יקב ותיק ומפורסם, וכעת נדרשת עבודה רבה ואינטנסיבית, בגיזום הגפנים לקראת עונת הבציר הבאה.


אמנם אני מרגישה מחויבות עליונה לעוטף, אבל כאן מציעים שכר צנוע (400 שקלים ליום), ולכן אני מציעה למי שמובטל (או רוצה להתנדב ולנדב משכורתו למטרות טובות), והעיקר שיהיה מוכן לעבוד בחריצות 8 שעות ביום - ליצור עמי קשר בטלפון 0523278713.

מבחינת הנזירים - אפשר להתחיל לעבוד בכל רגע...





433 צפיות0 תגובות
bottom of page