top of page

הבלוג של יסכה הרני

חיפוש

לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ

יהודי תושב השטחים, חובש כיפה, יזם והעביר חוק בכנסת. החוק עבר בקריאה שניה ושלישית. דבריו מעלים דמעות בעיני (לא, זה לא מה שאתם חושבים).

להלן נימוקיו לחוק שיזם והעביר:

"לא היינו נזקקים לחוק הזה אִלּוּ בֶּאֱמֶת הָיִינוּ בְּמַצָּב שֶׁבּוֹ הַמּוּסָר הַטִּבְעִי, שֶׁלְּפִיו אָדָם הָרוֹאֶה אָדָם אַחֵר שֶׁנִּמְצָא בִּמְצוּקָה לְנֶגֶד עֵינָיו, לֹא הָיָה מְהַסֵּס, הָיָה טוֹרֵחַ וּמַצִּיל, גַּם אִם הַדָּבָר הַזֶּה הָיָה עוֹלֶה לוֹ בְּהוֹצָאוֹת מְרֻבּוֹת שֶׁל מָמוֹן וַאֲפִלּוּ בְּסִכּוּן שֶׁל גּוּף.

חשבנו בכל זאת, עַל רֶקַע מִקְרִים מְצַעֲרִים מְאוֹד שֶׁהָיוּ בַּשָּׁנִים הָאַחֲרוֹנוֹת וְעַל רֶקַע רָצוֹן לִקְבֹּעַ נוֹרְמָה שֶׁמְּעַגֶּנֶת אֶת הַמּוּסָר הַיְּהוּדִי, הַקּוֹבֵעַ "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ", שֶׁאֵינְךָ יָכוֹל לַעֲמֹד מִנֶּגֶד בְּשָׁעָה שֶׁאַתָּה רוֹאֶה אֶת חֲבֵרְךָ נִמְצָא בְּסַכָּנָה, וַחֲבֵרְךָ הוּא אָדָם בַּאֲשֶׁר הוּא אָדָם, יְהוּדִי כְּגוֹי, כָּל אָדָם בַּאֲשֶׁר הוּא, גָּדוֹל, קָטָן, אִישׁ, אִשָּׁה, עָלֶיךָ לְהוֹשִׁיט לוֹ יָד וּלְהַצִּיל אוֹתוֹ."

איש הציונות הדתית, חנן פורת. חֹוק "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ" (דברי הכנסת, 22 ביוני 1998)


אני מוקירה תודה לחבר כנסת זה (שאינני שותפה למשנתו הפוליטית), תודה מעומק ליבי על חוק זה ועל דבריו אלו.

יש לי שותפות עמוקה עם תפיסתו המוסרית האוניברסלית והיהודית, המצויה בניסוח זה של החוק.

חוק זה נחקק בהשראת החוק האמריקאי "חוק השומרוני הטוב", אבל הכותרת השתנתה בגלל ההקשר היהודי של המחוקקים בכנסת.

מילים אלה הן אלו שהייתי רוצה להשמיע לכל תושבי הארץ השסועה הזאת. וההסבר לחוק, שהוא תוצר של "נוֹרְמָה שֶׁמְּעַגֶּנֶת אֶת הַמּוּסָר הַיְּהוּדִי". זהו המוסר היהודי שהייתי רוצה לראות ולחוות בחיים הקצרים האלה. והייתי רוצה להאמין ששותפים לו אנשי התנועה של חנן פורת.


פריז, גני הטולירי: פסל של השומרוני הטוב. מקור: ויקיפדיה

 

ברוח זאת, של אכפתיות מהזולת, אני מזמינה לשתי התנדבויות: 1. מחר יום רביעי (ערב ט' באב, 26-7-3) משעות הערב, וביום חמישי בבוקר (ט' באב, 27-7-23), כאשר המוני יהודים יגיעו לכותל לרגל תשעה באב - נקיים פטרולים ליד כנסיות מסוימות, שם אנו חוששים ממקרים של יריקות והתנכלויות. אנא צרו עמי קשר ישירות ואתן לכם בפרטי את הפרטים היכן נפגשים ומתי. 0523278713


המתנדבים - תמיד עם הווסט של פועלי ניקיון. בחיי שזאת גם גאווה!

 

2. יום שישי בבוקר - ניקוי (במגרפות, עבודה פיזית)

של האתר ההיסטורי בהר ציון - בית הקברות הפרוטסטנטי.


מי שלא היה שם לפני הניקוי האחרון- לא יאמין: עבודה משותפת והמקום עבר טרנספורמציה


הקדמה: בחום הזה להתנדב בעישוב בבית קברות ???

האם החום שיבש את דעתי או מצבנו הכללי הבלתי שפוי? אכן שגעון...

אבל כשראיתי את התוצאות של הניקוי הקודם בבית הקברות הפרוטסטנטי בהר ציון, והקלות שבה ניתן למדריכים וקבוצות לסייר במקום היסטורי זה - הסכמתי להצעתה של Lisa Schroeder. כהנת הדת היוזמתית ליסה שרדר, מהכנסייה הלותרנית, יזמה נקיון שפתח אפשרויות חדשות לאוהבי ירושלים. במקום שדה קוצים ובו מצבות מחוללות - יש מרחב פתוח ומזמין, ואפילו עתיד המצבות נראה אי שם באופק. אז ביום שישי, 28 ליולי, נפגש ונעבוד משעה 7 בבוקר עד 10, נאכל ארוחת בוקר משותפת, ונקיים שיחה עם כהנת דת בשנות העשרים לחייה על גישות מודרניות לגבי קבורה, מוות וחיים. אני כבר מרותקת.


עם ליסה שרדר, כהנת דת לורתנית, הפכנו את בית הקברות הפרוטסטנטי מעזובה מזעזעת למקום שראוי לבקר. ביום שישי 28 ליוני - נשלים את המעט שנותר. בגדול - נחכה לשיפוץ המצבות המחוללות בעתיד ואז יחזור המקום לתהילתו.

אז בקיצור - * בין כל מחויבויות החיים, * אם אתם בכלל בארץ, * אם אתם מאמינים שב-7 בבוקר סביר לעבוד בגינון בירושלים, * אם אתם סקרנים לשיחה מפתיעה, * אם אתם מוכנים להמשיך את השיקום של המקום (לא נזכיר מה קרה בו) - אז אני מזמינה אתכם לבוא... נחבור למתנדבים הנוצרים של ליסה ונשלים את ניקוי החלק האחרון של אחד המקומות המעניינים בארץ: בית הקברות הפרוטסטנטי בהר ציון. אגב:

מה שנשאר מבחינת עבודה במקום הוא PIECE OF CAKE לעומת מה שהיה בסבב הקודם

ועוד: כיום הכניסה לאתר עם קבוצות אינה דורשת תאומים מוקדמים וזה מקום מדהים להדרכה. אני מבטיחה שמי שיבוא לא יתחרט: נפנק אותו בארוחת בוקר בקפיטריה של כנסיית הגואל, סיור מאחורי הקלעים ושיחה מרתקת. אם רוצים הסעה מתל אביב או מהדרום? בכל מקרה תצרו קשר איתי! 0523278713


1,354 צפיותתגובה 1
bottom of page