top of page

הבלוג של יסכה הרני

חיפוש

לא לסקנדל הזה התכוונתי. כיצד המשטרה טירפדה לי את סמינר השבת (פרשת חיי שרה) בבית אברהם.

עודכן: 7 ביוני 2022



הייתי ערוכה: היכן יישב הבישוף, האם ניתן לו כוס קידוש מיוחדת (בשעה שהרבה זילברמן - סולובי עורכת את הקידוש), עם מי נושיב את הנזירות הדומיניקניות שדוברות בעיקר ספרדית, כמה עותקים של "לכה דודי" באנגלית צריך להדפיס. ועוד ועוד. עבדתי על הפרוייקט הזה חודש. בשבועיים האחרונים טלפונים עם סילבי, מכתבים עם ברנרד - מנהל המקום ואשתו. והתוצאה הייתה אמורה להיות - עונג שבת של ירושלים שבה בני דתות שונות חווים ביחד את המתנה המיוחדת שנקראת - שבת. התכנית הייתה מושלמת. מהדלקת נרות שבת ועד נר ההבדלה - אין שעה מבוזבזת - לימוד, תפילה, התענגות. הכל היה מוכן.

עד שברנרד תיבו, מנהל המקום התקשר אלי ואמר: "המשטרה פה". הפסטיבל שלי נסגר בהאשמת שווא. אני לא יוכל לעשות איפה ואיפה: להוציא את הילדים המוסלמים החוצה מהמתחם, ואת היהודים להכניס. מה אגיד: "אבל אין נגדנו צו?" לא הייתי יכולה להתענג על השבת במצב כזה. הכרתי והבנתי את אופיו של המקום, את החזון של ברנד וסילבי תיבו ואת העיתוי האומלל של הסמינר. מה בסך הכל רציתי? לחגוג את ה 28 באוקטובר, היום שבו חתמה הכנסייה הקתולית על מסמך בו קראה לדיאלוג, לימוד ואחווה כין יהודים ונוצרים (וכמובן מה שחשוב ליהודים: הסרת האשמה על צליבת ישוע).



התקשרתי לקצין שאני מכירה במשטרה מיד אחרי שיחת הטלפון של ברנרד, והסברתי לו את הנזקים שהדבר יגרום, אלה אם מחזיקים השוטרים הוכחה ברורה שמדובר בעבירה על חוק. התקשרתי לחברים שעבדו עשרות שנים בשטח (שב"כ, משטרה) והסברתי שסגירת אירוע במתחם נוצרי, בבת עינו של הקונסול הצרפתי - הוא נזק שנשלם עליו. התגובה הייתה מפתיעה: "מן הסתם קורה שהמודיעין לא מדויק...", "הראש לא תמיד יודע מה קורה בשטח וניזון מגורמים פסוידו ביטחוניסטים". כתבו בזהירות, אבל הביעו את החשש שלמעלה לא מספיק מתייעצים עם מי שמכירים את השטח בצורה אחרת. נהגתי לייעץ למשטרה לפני יותר מעשרים שנה. היו מפקדים ששאלו, הקשיבו, לקחו החלטות תוך ששומעים אנשים שמחוץ למערכת.

הודעתי לניר חסון והוא פרסם ראשון ובמקביל החלו כבר לכתוב עלינו בכל השפות ובודאי בצרפתית . מציעה לקרוא להלן איך זה מצטייר בעיתון צרפתי יומי ואח"כ במחאה הרשמית של הכנסיות למדינת ישראל. לזה קוראים: גול עצמי.


כתבה בעיתון הצרפתי La Croix - ניקולס רוג'ר, כתב בירושלים, בתאריך 27/10/2021





 

ישראל סוגרת פסטיבל תרבות במוסד הסעד הקתולי בירושלים

 

עובדות


הרשויות הישראליות טוענות כי לאירועי הפסטיבל, שנערכו במתחם "בית אברהם", היו קשרים כביכול עם הרשות הפלסטינית, מה שהמארגנים מכחישים בתוקף.


מתחם "בית אברהם" הוא אי של שלווה בראש גבעה בשכונת ראס אל עמוד במזרח ירושלים, עם נופים מדהימים של העיר העתיקה. המקום נוסד בשנת 1964 על ידי Secours Catholique, ומטפל בצליינים, תוך "תשומת לב מיוחדת לעניים ביותר". זו לא המשימה היחידה שלו. "אנחנו גם רוצים לעזור לבנות שלום, ביכולת שלנו, על ידי תמיכה ביוזמות לפגוש אנשים", מסביר ברנרד תיבו, מנהל המקום.

 

"לא הייתה לנו ברירה"


מאה ועשרים תלמידי בית ספר הספיקו להשתתף בשתי הופעות, לאחר פתיחת האירוע על ידי הקונסול הכללי של צרפת בירושלים, רנה טרוקז (הבניין נהנה מהגנה דיפלומטית מצרפת). ואז הופיעו ארבעה שוטרים בלבוש אזרחי בסביבות השעה 14:00. "הם היו קצת נבוכים, אבל נתנו לנו צו, חתום על ידי השר עצמו. לא הייתה לנו ברירה. בשעה 18:00 הודיע ​​סופית למנהל "בית אברהם" על ביטול הפסטיבל.

הרשויות הישראליות מסתמכות על חוק שצורף להסכמי אוסלו משנת 1994, האוסר על כל פעילות הקשורה לרשות הפלסטינית בירושלים. עבור הפלסטינים, החלטה מסוג זה היא חלק מהמציאות היומיומית. "הם תמיד מוצאים סיבה - פעם זה כספי הרשות, פעם אחרת זה ביטחון. אתה אף פעם לא יודע איך להתכונן", אמר סוהיל חורי, מנהל הקונסרבטוריון על שם אדוארד סעיד, והדגיש כי הפסטיבל לא היה פוליטי.


 

שבת עם נוצרים


השבוע, ביום השנה להצהרת "נוסטרה אטאטה" מ-1965 על יחסי הכנסייה עם דתות לא-נוצריות, היה ברנרד תיבו שאפתן. הוא ארגן "יום חגיגי עם הדתיים מאבו גוש, ואז פסטיבל בן שלושה ימים לשכנינו המוסלמים, הילדים ותושבי המחוזות ראס אל עמוד וסילוואן, לפני שעמד לקבל פניה של קבוצת יהודים בשבוע הבא. לחלוק שבת עם נוצרים".

מיום שלישי היו אמורות להופיע שתי להקות תיאטרון והקונסרבטוריון של אדוארד סעיד, בתמיכה כספית מתוכנית הפיתוח של האו"ם (UNDP), אוסטריה ופינלנד. אבל הרשויות הישראליות "רוקנו את המים בבריכה", ומנעו את קיום הפסטיבל בגלל "קשרים כביכול עם הרשות הפלסטינית". מה שהמארגנים מכחישים בתוקף.


 

טינה


"איך יגיבו הילדים והתושבים?" שואלת יסכה הרני, היסטוריונית העוסקת בדיאלוג בין-דתי אשר תוכניתה לקיים שבת של יהודים עם נוצרים - בוטלה כתוצאה מהאירוע. "כל מה שהם יודעים, זה שמדינת ישראל חיבלה במשהו שנעשה עבור רווחתם: זה רק מלבה את הטינה שלהם. "

ההחלטה הזו מפליאה עוד יותר שכן היא נובעת מהשר לבטחון פנים, עומר בר-לב, ממפלגת העבודה, בהקשר הפכפך: הצגתם של שישה ארגונים פלסטינים לזכויות אדם כטרוריסטים בשבוע שעבר כבר החליש את היחסים בין ישראל למדינות אירופה התומכות בהם.

בשיחת טלפון, אמר דובר משרד השר כי הקישור (לרש"פ) מוכח "לפי המידע שלנו" אשר "מסווג כמידע סודי".

מארגני הפסטיבל עצמם מתכוונים לנקוט בצעדים משפטיים. לכתבה של ניר חסון: לחץ כאן

למכתב המחאה של ראשי הכנסייה הקתולית לחץ כאן





עונג שבת - למרות הכל


חושבים שויתרתי על הסמינר? לא באמת. ידידי, ד"ר גאורג רווקמפ, המנהל של טבחה בכינרת חיבר אותי עם ד"ר רלף רוטנבוש, מנהל אכסניית פאולוס הגרמנית מחוץ לעיר העתיקה. ד"ר רלף הצליח בתוך יומיים להחיות את האכסניה שישבה שוממה כמעט שנתיים, לגייס עובדים, להבי אוכל ומחר - אחרי המרתון הירושלמי, אקיים שבת עונג, נסעד ביחד, נשיר ביחד ונתפלל לתבונת שליטים, מתינות המחליטים והקשבה ליועצים.

(לא תמיד הכל כשר, אבל שווה לבדוק לפני שצועקים: "חזיר!").

ובשנה הבאה - אינשאללה - עונג שבת בבית אברהם.




1,235 צפיות7 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page