top of page

הבלוג של יסכה הרני

חיפוש

לבנות גשר בלבבות ולא חומה.





"אנו מתכבדים להזמינכם לחגוג ולהפיץ את בשורת העשייה הבלתי נלאית של יחידים וארגונים בארץ למען קידום ההבנה הבינדתית והסובלנות". פרסי לדיסלאוס לאשט להבנה בין-דתית ומחויבות חברתית יוענקו ביום ג׳ 8-11-22 ב- 17:30 בערב באוניברסיטת בן גוריון בנגב. פרסום על הטקס והזוכים:



דווקא בימים קשים, כאשר אלימות גואה ותחושות הבטחון והאמון נפגעות– עולה בי הסרבנות לקבל את התכתיב המוכר. סרבנות כנגד מעגל מכושף:

"אלימות, מוות ואבל על מי שנהרגו טרם זמנם - פירושם שהדת האחרת מסוכנת ואלימה! והאשמים הם בני הקולקטיב הערבי /המוסלמי /היהודי /הנוצרי /הימני /השמאלי/ הדתי/ החילוני" וכן הלאה.

דווקא בימים כאלה ועל רקע תפיסות כאלה, נדרשת אמירה ועשייה: לא כל מי ששייך לקולקטיב שממנו יצא פוגע - חושב באופן דומה, פועל באורח דומה, ומונע מאידאולוגיה דתית או לאומית אלימה. לא כולם נאחזים באמירות ש-"הדת היא מקור כל אלימות" ו- "לאחר שנכזבה היד המושטת לשלום - רק כוח הוא הפתרון". ישנם מי שלא מתייאשים לנסות דרכים אחרות, לנסות ולחבר, ובמילים של האח אוליבייה: "לבנות גשר בלבבות במקום חומה".



אישית, זכיתי ללמוד איך מנהלים דיאלוג של כבוד עם בני דתות אחרות, מתוך אמונה עזה ממורתי וחברתי הנזירה קריסטין מהמנזר הבנדיקטיני בהר הזיתים. יחד עם שמה אציין את הנזירות אלברטינה ואליאנה ממסדר הכרמל ואת האחות פרידה מנזירות סן- ג'וזף. אם אתם שואלים הכיצד ייתכן שדווקא נזירות פועלות לקידום שיח בין שונים - אז התשובה היא: אין גבול לכוח האמונה והרצון...

בפעם אחרת אכתוב עליהן ובפעם זאת אכתוב על האח אוליבייה. זאת הזדמנות מחממת לב לבוא ולפרגן לו. כי ממש ממש מגיע לו.



"מפגש עם הנזיר הכי מגניב בארץ", "הזמיר מאבו גוש"… כתבות על האח אוליבייה לא חסרות ברשת. שימו בגוגל "האח אוליבייה" או "הנזיר אוליבייה" ותקראו. זה מפתיע בהתחשב בעובדה שאוליבייה הוא נזיר במנזר בו נשבעים שבועה רביעית – השבועה שלא לצאת מהמנזר! (מעבר לשבועות "הרגילות" של פרישות, עוני וציות). למרות שהנזיר אוליבייה לא יוצא מהמנזר להופיע בציבור, הציבור מגיע אליו. מאז הגיעו לארץ ב-1977, הוא קיבל את פניהם של יותר מ- 200,000 ישראלים... הם הגיעו אליו בקבוצות ובבודדים, בטיולים מאורגנים או כעוברי אורח מזדמנים, סקרנים או ספקנים, דתיים או חילוניים. לכל מי ששואל הוא מספר על עולם הנזירות ועל הבית שמצא בו. הוא משתף בחיוך, מתוך אהבת אדם אמיתית והכי רחוק ממה שנקרא 'מסיון'. הוא משתף כיצד נראים החיים לאור אמונה באלוהים ובאדם. בונה גשרים אמיתי. עשרות שנים שהוא אירח, בין היתר, עשרות אלפי חיילים. אלה היו מגיעים למנזר כחלק מסיורי ידיעת הארץ (יש במקום נושאים מגוונים כגון מצודה רומית, כנסייה צלבנית, מקום שהיה ארון הברית ועוד). על הנזיר אוליבייה, שהיה קצין בחיל הים הצרפתי ובחר לפרוש למנזר - יש כאמור כתבות באינטרנט, ושווה לקרוא בהן. מה הקשר בינו לבין הסרט אקסודוס? ומה לו ולמחוז נורמנדי? - תקראו לבד... למשל את עמירם בשבילים https://amiramorenbikes.com/2020_0628_oliveye-father/ לאחר שנים שהאיש המקסים הזה אירח ובנה גשרים ללבבות של המסוייגים, הגיע תורה של הבדלנות שאינה סובלת קשר עם הנצרות והנוצרים (ואולי אחרים בכלל): צה"ל הפסיק את הכניסה לאתרים נוצריים באורח משמעותי ביותר והפסיק את המפגשים עם הנזיר/קצין. אם בעבר היה האח אוליבייה מקבל עשרות קבוצות בשבוע – כעת אולי קבוצה בחודש. וזה בחודש טוב. אבל אלו ששמעו אותו, זוכרים אותו באהבה ובהערכה גדולה. שמעתי כבר עשרות ישראלים מתגאים: "הנזיר אוליבייה? אני החבר הכי טוב שלו!"... אז כעת הנזיר אוליבייה זוכה להכרה, על עשייה של שנים. על בניית גשרים בצניעות, באהבה, באמונה. הוא עונה בדיוק להגדרה: "הפרס ע"ש לאדיסלאוס לאשט מיועד ליחידים ולארגונים הפועלים לקידום הבנה בין־דתית וסובלנות. השנה החליטה הועדה להעניקו לך, האח אוליבייה ממנזר אבו גוש".


צילום: ברוך גיאן

 

בהמשך החליטה הועדה להעניק את הפרס ל-"יוזמה הבין־דתית בנגב" העוסקת ביחסי יהודים ומוסלמים. עליהם נכתב בנימוקי וועדת הפרס:

"יהודים, מוסלמים ונוצרים, תושבי דרום הארץ, המשקיעים מזמנם וממרצם ללמוד וללמד בצוותא ברחבי הנגב, לפגוש קהלים שונים, ובייחוד בני נוער ומחנכים, ולנהל רב-שיח בין-דתי כן ומכבד, יחד עם אמירה נחרצת נגד בורות, גזענות ואלימות. חברות וחברי ה"יוזמה הבין-דתית בנגב" מהווים דוגמה אישית, אינם נרתעים מפרסום עמדותיהם ומעשייה בשטח גם בתקופות קשות של מתח בטחוני ומשברים ביחסים בין הקהילות השונות בישראל, בהתנדבות גמורה וללא גב ארגוני ממסדי כלשהו, תוך הענקת תקווה והשראה."

גם אני נפלתי בגורל הזוכים בפרס. ביחד, לפני שיתקיים הטקס באוניברסיטת בן גוריון ביום שלישי 8-11, נעלה ביחד - הנזיר, השיח הבדואי, הרב אלקנה שרלו ואני (וחברים שילוו אותנו) לאתר הארכאולוגי תל באר -שבע. נדבר על אברהם אבינו ונתפלל שיפלו חומות וייבנו גשרים. למרות מה שקורה מסביב. אולי דווקא בגלל מה שקורה סביב.

אני מזמינה אותכם להשתתף בטקס ובעיקר לשתף ולהפיץ את הבשורה...



ההזמנה לטקס והתוכנית: המרכז לחקר המרת דת ומפגשים בין-דתיים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב שמח להזמין את הקהל הרחב לטקס הענקת פרסי לדיסלאוס לאשט להבנה בין-דתית ומחויבות חברתית לשנת תשפ"ג 2022 יום שלישי, י"ד חשון תשפ"ג, 8 בנובמבר 2022, 17:30 -19:00 מקבלי הפרס: האח אוליבייה מן המנזר הבנדיקטיני באבו גוש יוזמה בין-דתית בנגב الحوار بين الأديان في النقب הגב' יסכה הרני התכנסות וכיבוד קל משעה 17:00 ברחבת בניין 18 למעורבות חברתית, אולם ע"ש שרה תדמור (004), קריית האוניברסיטה ע"ש משפחת מרקוס, באר שבע בתכנית: 17:30 ברכות והענקת הפרסים ע"י פרופ' חיים היימס, רקטור אוניברסיטת בן-גוריון בנגב 18:00 רב-שיח בהשתתפות שיח' טראד אלעטאונה והרב אלקנה שרלו (יוזמה בין-דתית בנגב), הגב' יסכה הרני, והאח אוליבייה: האם הבנה בין-דתית אפשרית בחברה מקוטבת פוליטית? מנחה: פרופ' אפי שהם-שטיינר, המחלקה להיסטוריה של עם ישראל 18:45 הרצאה: פרופ' דניאלה טלמון-הלר, ראש המרכז לחקר המרת דת ומפגשים בין-דתיים "גיבור מלחמה או מופת לסובלנות? דימויים מוסלמיים, נוצריים ויהודיים של צלאח אלדין"

לאישור השתתפות סרקו את הברקוד שבתמונה של ההזמנה או היכנסו לקישור: https://tinyurl.com/Laszt-Award לפרטים נוספים יש ליצור קשר עם מנהלנית המרכז: rayaed@bgu.ac.il

שבת שלום

 

https://bit.ly/malta_january למעוניינים בסמינר מוסיקה, נצרות והיסטוריה במלטה


459 צפיות0 תגובות
bottom of page