top of page

הבלוג של יסכה הרני

חיפוש

סמינר על עולם הנזירות בסיני באוקטובר: 4 ימים ו- 3 לילות בסנטה קתרינה



פסגות פיזיות, פסגות רוחניות


בפסגות הגבוהות ובואדיות העמוקים של סיני התפתח עולם יוצא דופן של אנשים שעזבו את חיי העולם הזה כדי להעפיל אל הפסגות הרוחניות של האמונה. היו אלה הנוצרים הקדומים, אשר בקשו לחיות כישוע וכקודמיו המקראיים.

חייהם לא היו "גן של שושנים" ורוחניות בלבד: אלה היו אנשי מעשה אשר התמודדו עם התנאים הקשים והמאתגרים של מדבר, עמלו ובנו יקום מקביל.

בשנות השמונים, ערך הארכיאולוג עוזי דהרי את המחקר השיטתי והחשוב ביותר על תולדות הנזירות הביזנטית בסיני. מחקרו התפרסם כדוקטוראט ואחר כך כספר והיה לבסיס למחקרים הבאים, בעיקר לאחר החזרת סיני לידי המצרים.

זכות גדולה אני זוכה – לצאת אל מדבר סיני בסוך חודש אוקטובר ולהדריך ביחד עם החוקר החשוב של נזירות סיני. אם יש לכם יכולת פיזית טובה - אתם מוזמנים לארבעה ימים ושלושה לילות של הרצאות (למיטיבי דעת) וטיולים (למיטיבי לכת) בסנטה קתרינה. נצלול וגם נעפיל אל עולם המנזרים, הנזירים והצליינות לדורותיה בסיני.




תצפית על שני מנזרים: סנטה קתרינה ומנזר אפיסטימי מג'בל א דיר


הסמינר ישלב טיולים בהרים ובוואדיות בעקבות המנזרים והמתבודדים של התקופה הביזנטית ואלה שהתמידו באורח חיים זה גם בימי האסלאם. מלבד נופים מרהיבים יהיה שפע של מידע היסטורי, ארכאולוגי ונופי וגם (כמתבקש) תוכן רוחני, בהדרכתי ובהדרכת ד"ר עוזי דהרי.

למתעניינים (ובמיוחד לאלה שלא ישתתפו בסמינר בסיני) - יתקיים אחר הצהריים של הרצאות על עולם הנזירות - במנזר בהר הזיתים במהלך אוגוסט.


פעמוני מנזר סנטה קתרינה קוראים לתפילה


 

עולם הנזירות, נזירות המדבר, ובמה מתייחדת נזירות סיני?


הנזירות היא תופעה אנושית יוצאת דופן, ומזערית מבחינה מספרית.

למרות זאת, הפכה הנזירות ל'ספינת הדגל' של הדת הגדולה בעולם - הנצרות!

מיומה הראשון של הנצרות כדת ממוסדת ואימפריאלית, במאה הרביעית לספירה, התקבלו ה"אנארכיסטים" הללו כוירטואוזים של אמונה. יוצאי הדופן היו למופת, דמויות אדם המשקפות לחברה עד כמה רחוקים אנחנו מאלהים. עד כמה אנו נתונים לגחמות הגוף והנפש, מכורים לסיפוקים, לאגו, לרגשות ולכל היתר.

אבל הנזירים לא בזבזו זמנם בהטפות, תוכחות והעמדת עצמם כְּנַעֲלִים על כל יתר החברה. לא היה להם זמן לכך... כדי להתקיים הם היו צריכים לעבוד, ולעבוד קשה. אין כמו מדבר סיני כדי לראות מה עשו (ועד היום עושים) הנזירים בכפות ידיהם, בחריצות ובאומץ: שבילים ומדרגות בהרים, סכרים ובורות בוואדיות, תעלות וטרסות במדרונות, כוכי התבודדות, קפלות ומנזרים בכל מקום.




מה ידוע לנו על אותם אלפי נזירים שחיו, עבדו, התפללו ונקברו במהלך ההיסטוריה? משך למעלה מעשור, החל משנות השבעים ועד הגשת עבודת המחקר כדוקטוראט ב 1995 - סקר וחקר ד"ר עוזי דהרי כל ממצא בדרום סיני. הממצאים הוכיחו בעיקר את תפארתה של נזירות סיני בתקופה הביזנטית. הממצאים והתובנות לגבי עולם הנזירות בתקופה זאת ניתן למצוא בספרו

Monastic settlements in South Sinai in the Byzantine period the archaeological remains




חברתי המדריכה ומנהלת בית ספר שדה ירושלים המיתולוגית, רותי פרבולוצקי, זרקה לי את הרעיון לערוך סמינר על עולם מופלא ומרהיב זה. הרמתי את הכפפה, והוצאתי סמינר שכזה בשנת 2022. השנה, בעקבות הצלחת הסמינר הקודם, מתווסף לסמינר החוקר מספר אחד של נזירות סיני - ד"ר עוזי דהרי.




סמינר זה מיועד למיטיבי הליכה ולמיטיבי דעת! כמו אותם אנשי רוח שהיו אנשי מעשה (שהשאירו לנו מאות שרידים וממצאים), נשתדל לטפס אל פסגות פיזיות ולדבר על פסגות רוחניות.



 

תכנית הסמינר

יום שישי, 20 לאוקטובר –

מפגש במעבר טאבה בשעה 11, ובצד המצרי של המעבר עד שעה 12. מכאן ואילך מתחיל הסמינר: נסיעה במוניות מאורגנות לסנטה קתרינה (שעתיים וחצי). קבלת חדרים.

סיור הכרות: מתחם בית ההארחה ומסביב לחומות המנזר.

ארוחת שישי וקבלת שבת

הרצאה: ממצאים ארכאולוגיים, מקורות כתובים ותולדות הנזירות של הר סיני


יום שבת, 21 לאוקטובר –

הרצאת בוקר: יוסטיניאנוס הקיסר והסיבות לבניית מנזר סיני ('מנזר סנטה קתרינה' הוא שם מאוחר למנזר סיני)

סיור: ביקור ראשון במנזר סנטה קתרינה: באר יתרו, הסנה הבוער והכנסייה.

טיול: ירידה בוואדי טלעא למנזר "דיר ראהב" ולארוחת צהרים בבוסתאן במקום. חזרה למפגש עם וואדי איטלאח והליכה עד למקום ההתבודדות של גדול נזירי סיני - יוחנן קלימקוס.

חזרה לאכסנייה, ארוחת ערב, לינה מוקדמת.


יום ראשון, 22 לאוקטובר –

2:00 לפנות בוקר: עלייה (בחושך) להר משה לראות את הזריחה. לאחר זריחת השמש נטייל בג'בל ספספא – אזור בו נותרו עקבות לפעילות אינטנסיבית בתקופה הביזנטית ואחריה.

· העלייה להר משה היא לגובה של 735 מטרים מעל המנזר ונמשכת כ-4 שעות. יש אפשרות לשכור גמל ומגמל בסכום של 35$, על חשבון המטייל, ולעלות את מרבית הדרך ברכיבה. הגמל מוריד את המטייל במקום ממנו ניתן להמשיך ולעלות עוד 750 מדרגות (כ-45 דקות) לפסגה.

ארוחת צהריים באכסניה ומנוחה

הרצאת אחה"צ: מספרד לסיני: איגריה וראשית הצליינות להר סיני

הרצאת ערב: קודקס סינאיטיקוס והאיקונות של סנטה קתרינה: אוצרות בקנ"מ היסטורי.


יום שני, 23 לאוקטובר –

טיול: טיפוס לג'בל א-דיר, תוך תצפיות על מנזר סנטה קתרינה וג'בל מוסא, עד למנזר אפיסטימי Episteme הנקרא 'מאגאפא'. נצפה על הטרסות, מערכת המים ומתחם המנזר.

סיור: ביקור שני במנזר סנטה קתרינה: גלרית האיקונות

סיכום הסמינר

נסיעה במוניות למעבר טאבה.


הערות הכרחיות לקריאה לפני שנרשמים:

- על מנת להשתתף בטיול נדרשת יכולת פיזית טובה. קנה מידה למאמץ: אם את/ה יכול/ה לטפס את שביל הנחש במצדה ואח"כ לעשות את נחל ערוגות – תוכל להשתלב בטיולים.

- כל משתתף מתבקש לדאוג לעצמו לביטוח ותשלום מראש באינטרנט של אגרת המעבר. קישור לתשלום: https://borderpay.metropolinet.co.il/

- הגעה עצמית למעבר הגבול בטאבה. מומלץ לטוס לשדה תעופה רמון (מחירים נעים בין 170 – 300 שקלים לכל כיוון) ומשם בקו 30 עד סמוך למעבר הגבול.

- הלינה, כולל ארוחות בוקר וערב, תהיה באכסניית הצליינים של המנזר, כלומר בתנאים בסיסיים (יש מקלחת, שרותים ומזגן בכל חדר). אין חדרי סינגל, אלא זוג או שלישיה.

- עליך להביא ארוחת צהריים ליום הראשון, יתר הארוחות תסופקנה בשטח או באכסנייה. האוכל באכסנייה הוא צנוע ובסיסי ואין אפשרות להציע פתרון לבעלי צרכים דיאטטיים מיוחדים (בעלי רגישות לגלוטן וכיו"ב). יש קפיטריה צנועה במקום ואפשר להביא קומוקום קטן לחדר.

- ציוד חובה: נעלי טיול, כובע, פנס, תרמיל לנשיאת מים, מקלות הליכה וביגוד מתאים.

- החורף בהרי סיני הוא קר מאד (!!) ויש להביא ביגוד בשיטת הבצל (ביום חמים ובלילה הטמפרטורות צונחות).

- אזור סנטה קתרינה נמצא תחת פיקוח הדוק של המצרים, ולא ניתן לטייל ללא המדריכים הבדואים. אין אפשרות לעזוב את הקבוצה בשום שלב, אבל ניתן להשאר באזור סנטה או בחופי סיני בתום הסמינר באופן עצמאי.

- בהעדר כוח אדם מרבית המנזרים בסיני ננטשו במהלך השנים וכיום הם סגורים. עם זאת, מיקומם המרהיב בטבע, בפסגות ובואדיות, מצדיק את המאמץ הכרוך בהגעה אליהם.



1,318 צפיות0 תגובות
bottom of page