top of page

הבלוג של יסכה הרני

חיפוש

פולחן האביב וטקסי הפסחא - "מהנדסים" את היצרים לכוראוגרפיה

עודכן: 3 באפר׳ 2023



לוח השנה הנוצרי הוא עתיר חגים ופולחנים. אין ספק שמחזור הפסחא, הנפרש על פני 90 ימים - הוא מגוון במיוחד.

מעגל השנה מחולק לארבע תקופות: שתיים של "זמן רגיל" ושתיים של מחזורי החגים הגדולים והחשובים: מחזור האדבנט (אשר שיאו הוא חג המולד), ומחזור הפסחא (אשר שיאו הוא ליל התחייה).




יש תהלוכות רבות בהן צועדים


ויש גם שרוקדים,

ריקודי לזרוס - הנשים שקראו לישוע להחיות את אלעזר רוקדות משמחה עם תחייתו (יוון)



יש הדלקת נרות קטנים וגדולים


נר הפסחא מודלק מחוץ לכנסייה בחצות - כנסיית הדורמציון


ויש מקומות ששורפים...

שריפת יהודה איש קריות


יש אוכלים מותרים ויש שאסורים


עוגיות מיוחדות ל"שבת לזרוס " בראשית השבוע הקדוש - בדמותו של אלעזר שקם מן המתים



בקיצור יש אין-ספור מנהגים ומסורות בתקופת הפסחא.

עם השבוע הקדוש לקתולים, אשר יחול מחרתיים (2.4.23) ושבוע מאוחר יותר לאורתודוכסים -

תתקיים הרצאתי על "פולחן האביב"/טקסי הפסחא

–ביום שלישי, 20:00 – 22:00 בזום.


אסביר ואראה את טקסים מוכרים ופחות מוכרים של תקופת הפסחא - מהצום הגדול לשבוע הקדוש, משבת האור וליל התחייה לחג רוח הקודש (כל מה שרצית לדעת על ולא הספקת לשאול...) להרשמה:

יש לשלוח הודעת וואטסאפ בלבד למספר– 0546358901

העלות: 75 שקלים, וכל ההכנסות מיועדות לשיקום האתרים הנוצריים שחוללו בשנה האחרונה.


"פולחן האביב" - על שום מה...?



את "פולחן האביב" שמעתי וראיתי לראשונה כשהייתי בת 24. זה היה בשנים שלמדתי מחול בסמינר הקיבוצים. לימים הוליכו אותי הרגליים לכיוונים אחרים ולקריירה אחרת . בכל אופן, המוזיקה של סטרווינסקי והכוריאוגרפיה של מוריס בז'אר הממו אותי. נדהמתי מהאופן שבו ניתן לרתום יצרים ולהופכם ליצירה כוריאוגרפית!

פולחן האביב היא יצירה מונומנטלית שכתבו עליה וניתחו אותה מכל הכיוונים. מקובל, למשל, לראות בה הדים של פולחנים פגניים. אבל ספק אם אי פעם השוו אותה לטקס בכנסיית ירושלים... טקס "האש הקדושה".

כך הרגשתי כאשר צפיתי בבלט "פולחן האביב". היה דמיון מסוים לחוויה שזכיתי לראות בהיותי בת 16 בלבד. איך הגעתי לשם, לטקס "האש הקדושה"?? במקרה. רקדן אשר הגיע מיוון בהזמנת מורינו (הרקדן ירון מרגולין) לקח אותי לטיול בעיר העתיקה והישר לתוך הטקס הדרמטי ביותר של ירושלים. כמו מים בסדקים - כך השתחלנו בין אלפי המאמינים עד שעמדנו מול האדיקולה (ההיכלית שמעל הקבר). עד היום אני זוכרת את החוויה, ולמרות שמאז נכחתי כ- 20 פעמים לפחות בטקס, הייתה זאת אז חוויה בעוצמה של "פולחן האביב".

היצרים של הנוכחים "אורגנו" כמו על הבמה - ב"כוראוגרפיה" ובתזמון מוכתבים מראש. קשה להבין את הדואליות בין המתח הרגשי של המאמינים לתפעול המדויק של סדר הטקס. קשה להסביר את החוויה ולא פלא שיש מי שמוכנים שנה אחר שנה לעמוד בדוחק שעות ארוכות ולו להגיע לאותו שיא של היצרים, שיאו של הפולחן ברגע יציאת האור הקדוש.


צילום: אורי אורחוף


בשנות הקורונה הטקס היה בתנאים של סגר והעדר צליינים. כהני דת בודדים היו בחלל הכנסייה, בבחינת רקדן בודד המבצע את "פולחן האביב"...

אבל השנה זה חוזר להיות עמוס (מינון לפי החלטת המשטרה, גם עם הכנסיות המעוניינות להכניס ללא הגבלה כמעט). לקראת הטקס הקרוב אני מביאה כאן את הקישור להרצאתי המלאה ביותר על טקס האור הקדוש ("האש הקדושה") ומזמינה אתכם להרצאה המקיפה על יתר הטקסים הנוספים (וגם הפחות מוכרים) ביום שלישי, 20:00 – 22:00 בזום.



להרשמה:

יש לשלוח הודעת וואטסאפ בלבד למספר– 0546358901



362 צפיות0 תגובות
bottom of page