top of page

הבלוג של יסכה הרני

חיפוש

שלג ברומא?? בכל מקרה שלג הוא הדבר הנכון לפתוח את תקופת הארבעים (LENT) וגם את תכניותי למרץ ולאוגוסט

עודכן: 21 בפבר׳ 2021



לא באמת בדקתי אם היה שלג ברומא, אבל היה בהחלט שלג בירושלים, אפילו אם לזמן קצר. התזמון של השלג מבחינת התקופה – מושלם! למה?

דווקא משום שבאותם ימי הקור והסערה החלו ברחבי עולם הנצרות המערבית את תקופת הלנט, כלומר החלו לספור את תענית ארבעים הימים. מה הקשר בין תענית ושלג? מיד...

ומהי בכלל תענית ארבעים הימים? כל שנה אני כותבת על כך, ואינני רוצה למחזר ולחזור על עצמי, אבל משום שהמאמר קיים ומלא כל טוב... ממליצה שתקראו כאן : https://shoutout.wix.com/so/78N1xP3MC#/main

 

עם ישראל, ירושלים ושלג:


כמה פעמים מופיע השלג בחיי עם ישראל?

אולי, לראשונה בחייהם, ראו אותו אותם עבדים שגדלו באדמת מצרים החמה, מתמוסס בפסגת הר סיני בהמתינם למשה במהלך ארבעים הימים שעלה אל ההר?

אולי בוססו בו כאשר צעדו בהרי אדום ומואב כחלק ממסע של ארבעים שנים?

אולי חזו בו יורד על המקדש בשילה, או בהר הבית, אם הקדים הפסח באותה השנה ואם הקדימו עולי הרגל להגיע אל העיר מבעוד מועד?


הפעם אני מעוניינת לחבר את אזכורי השלג במקרא למושג התענית -תיאולוגית.

אתחיל עם הנביא ישעיהו.

בראשית נבואתו, ללא הכנה מוקדמת, יש התפרצות זעם. הפרק הראשון הוא פרץ של מילים מטלטלות והמילה "פשע" מופיעה כבר בהתחלה (ישעיהו המדבר בשמו של אלוהים): בָּנִים גִּדַּלְתִּי וְרוֹמַמְתִּי וְהֵם פָּשְׁעוּ בִי! (ישעיהו א ב)

בהמשך ישעיהו 'מטיח אש וגפרית'. כמו צבעה של האש והגפרית, גם צבעו של הפשע יהיה אדום. חֲטָאֵיכֶם ... יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע... (שם, פסוק יח)


היכן מופיע השלג? באותה נבואת הזעם. הנה:

לְכוּ נָא וְנִוָּכְחָה יֹאמַר יְהוָה אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ (ישעיהו א)

אם יש לתכונות אנושיות צבעים - הרי הם לפנינו. אם החטא הוא אדום, מהו צבעו של הַטֹּהַר? לבן כמובן, וככל שטהור יותר - לבן יותר. הכי טהור = הכי לבן, לבן כשלג!

ומה הצבע של תהליך הַהִזְדַּכְּכוּת מחטאים? כל הַסְּפֶּקְטְרוּם בין אדום ללבן. המבחן האמיתי יהיה כאשר האדום ילבין, ועוד ילבין כשלג. גם משורר ספר תהילים מדמה את השלג להִזְדַּכְּכוּת מחטאים:

תְּחַטְּאֵנִי בְאֵזוֹב וְאֶטְהָר תְּכַבְּסֵנִי וּמִשֶּׁלֶג אַלְבִּין. (תהילים נא)


בתקופת ארבעים הימים שלפני הפסחא, מבקשים הנוצרים להתבונן פנימה ולהסיר את הכתמים האדומים שבתוכם. להלבין את החטאים, כך שיקבלו את המושיע שלהם בחג הפסחא עם לב טהור. מעניין שהצבע שבחרה הכנסייה הקתולית לתקופת ההתבוננות והחרטה הוא דווקא סגול.

הנה לפניכם לינק למיסה המרהיבה של "יום רביעי של האפר" בכנסיית פטרוס הקדוש בותיקן. כאן כל הצבעים חוברים זה לזה:

האפיפיור עם הכיפה הלבנה (רק לאפיפיור מותר לשים כיפה לבנה!) בבגד סגול לכבוד התקופה שם אפר אפור (סמל לתענית המתחילה ביום זה) על ראשו של הקרדינל, אשר לצורך העניין הוריד את הכיפה האדומה... מרשים לראות כיצד זה מול זה, אפיפיור וקרדינל בכיר שמים את האפר, אחד על ראשו של השני. את זה תוכלו לראות בדקה 1:39:15 בלינק הבא https://www.vaticannews.va/en/pope/news/2021-02/pope-francis-meets-with-auschwitz-survivor.html



 

בחג הפסחא לובש הכהן בגדים לבנים וזהובים. בגדים המייצגים טוהר, זוהר, נצחון. כל אדם מקווה שההטהרות שעשה אכן הייתה מלאה. שלא נשארו כתמים אדומים מתחת לביגוד החגיגי.

זה מזכיר לי שיר חזק מאד בשם "שלג". כתב אותו אליעז כהן וכאשר יורד שלג על ירושלים ושולחים לי תמונות יפות של כנסיית הקבר, הר הבית, או בית כנסת החורבה מכוסים בשלג - עולות לי מילות השיר בכל חריפותן:


שֶׁלֶג עַל יְרוּשָׁלֶם הַמְדַמֶּמֶת

כְּמוֹ לְחַתֵּל פְּצָעֶיהָ

הַכֹּל נָח בְּשַׁלְוָה עַכְשָׁו

מְמַלֵּא סִדְקֵי גַּעְגּוּעִים שֶׁבַּכֹּתֶל

יְלָדִים בִּרְחוֹבוֹתַיִךְ יְרוּשָׁלֶם

בְּנֵי יִצְחָק וְיִשְׁמַעְאֵל

מְצַחֲקִים מִלְחָמוֹת לְבָנוֹת

(וּפְגִיעָתָם רַכָּה)


אֲפִלּוּ הַיּוֹנִים מִזְדָּרְזוֹת הַיּוֹם

מְנַהֲמוֹת כִּי מָצְאוּ עֲקֵבוֹת חֲדָשִׁים

בַּדֶּרֶךְ הָעוֹלָה אֶל שַׁעַר הָרַחֲמִים


ויש עוד אזכורים לשלג במקרא, בכל מיני הקשרים, שלא נפרט כאן. לפעמים השלג הוא ביטוי שלילי: וְהִנֵּה מִרְיָם, מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג; (במדבר יב)

ולפעמים חיובי: הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר; (תהילים קמז טז).


שלג על בית ילדותי בירושלים צילום: נעמה קונסטנטיני


 

שלג ברומא!


בימים אלה, ימי השלג הסופה והקרה, נזכרתי בבזיליקה העצומה והעתיקה של רומא – כנסיית סנטה מריה מג'ורה. זו כנסייה שראוי לכתוב עליה מאמר נפרד (ומי יודע כמה דוקטורטים, מאמרים וספרים כבר נכתבו עליה ועל אוצרותיה), הכנסייה אשר לפי המסורת הרומית נבנתה בזכות השלג שירד על רומא בחודש אוגוסט, אי שם באמצע המאה הרביעית לספירה.

לא יורד הרבה שלג ברומא... וכשזה קורה זו סיבה למסיבה. קבלתי לפני כמה שנים תמונות משגעות מאחד מתלמידי (סליחה שאינני זוכרת ממי!!) של רומא בשלג. קבלו את קשת הנצחון של הקיסר אשר בחר את אלוהי ישראל ואת ישוע כמשיח במקום הפגניות:


שער קונסטנטינוס בשלג, בין הקולוסאום לפורום ברומא


סיפורה של הכנסייה הוא זה: חלום מיוחד פקד בו זמנית מספר אנשים ברומא: זוג עשיר והאפיפיור באותה העת בשם ליבריוס (זוכרים את המערכון "לונה אישתי ואני חלמנו חלום"?). בחלומם ראו את הבתולה מרים עומדת על גבעת האסקווילין ברומא, ומתווה בשלג את מתאר הכנסייה אשר היא מבקשת שתוקדש לה. לא פלא שבין יתר שמותיה, נקראת הבזיליקה "גבירתינו של השלגים"! בלטינית - Basilica S. Maria ad Nives

להלן ציוריהם של Masolino da Panicale ושל Mathias Grünewald המתארים את האפיפיור ליבריוס מתווה בשלג את הבזיליקה לפי רצונה של מרים.

התמונות למטה צולמו בקפלה המרהיבה של משפחת בורגזה בכנסיית סנטה מריה מג'ורה: מימין - כהני הדת בגלימות הסגולות של תקופת התענית. משמאל ומעל האיקונה המפורסמת של הכנסייה -תבליט זהב ושיש לבן המתאר את האפיפיור ליבריוס עודר בשלג את מתאר הכנסייה העתידית




כמובן שמפליא עוד יותר מההתגלות רבת המשתתפים בחלום, היה הפלא של ירידת שלג על רומא באותו לילה שבין 4 – 5 לאוגוסט!

שמונים שנים אחר כך, בנה סיקסטוס השלישי, אפיפיור אחר של רומא, את הכנסייה העצומה והמרהיבה – סנטה מריה מג'ורה. מעתה, כל שנה, יום החג של הכנסייה הוא – בחמישי לאוגוסט, והלהיט הגדול – הירידה של מה שנראה כמו ירידת שלג מתקרת הכנסייה. שלג בכל שנה בכנסייה ברומא?

ובכן - מה שיורד מהתקרה למען האמת הם עשרות אלפי עלי כותרת של ורדים לבנות! אינכם מאמינים? אז הרי לפניכם!



אגב, המהגרים האיטלקיים שהציפו את ארה"ב בעידן החדש, הביאו עימם את הערצת "גבירתנו של השלגים" ונבנו מספר כנסיות ומתחמים בשם זה. תבדקו בעצמכם... הנה כאן, במדינת מיזורי - "National Shrine of Our Lady of the Snows". האמת היא שמבנה זה רחוק מלהיות דומה למקור ואינו משתווה ליופיה של הבזיליקה ברומא.




כן כן, זה עוד אחד מהמופעים של רומא.

ישנה אמירה לגלגנית שברומא באוגוסט מסתובבים רק "כלבים משוגעים ואנגלים" ("mad dogs and Englishmen"), אבל בי נשבעתי שאם הקורונה הזאת נגמרת – אני אהיה ברומא ב 4 וב 5 לאוגוסט השנה, ואהיה עדה כיצד יורדים בה פתיתי השלג/ עלי הורדים.


כנסיית סנטה מריה מג'ורה בשלג! תודה לתלמיד ששלח לי!



 

לפני השלג של אוגוסט, הנה ההזמנה לסדרה הקרובה הבאה-

פני ישוע: טרילוגיה של דמות אחת.

הפעם אני מבקשת לגלות עד כמה יהודי היה ישוע, ועד כמה כותבי הברית החדשה השאירו לנו ישוע נוצרי. אקרא בזהירות וביסודיות מהברית החדשה לצד כתבי יהודים אחרים בני התקופה (מגילות קומראן, פילון האלכסנדרוני, יוסף בן מתיתיהו). נקרא מה אומרים חז"ל וגם אבות הכנסייה. ובשעור האחרון, ננסה לברר האם ישוע הוא ישראלי (או פלשתיני) ומדוע הוא מעסיק כל כך הרבה יהודים (ולא רק שני מליארד ורבע נוצרים בעולם).

ימי ראשון, 20:00 בערב , 7 - 14 - 21 במרץ 2021.

להרשמה לחץ כאן




1,203 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page